سخن مردم: ابوالفضل قاسمی-در افسانه ها آمده است كه «ققنوس» پرنده ای است زیبا و شكوهمند كه بر بلندترین قله جهان، كوه «قاف» سكنی دارد.
به گزار سخن مردم:دریادلانی كه در ۷ آذر ۱۳۵۹، در پهنه خلیج فارس، یك تنه به دل دریا زدند و كشتی ها دشمن این آب و خاك را یكی پس از دیگری به قعر دریا فرستادند و در آخر ققنوس وار در میان شعله های ناوچه قهرمان پیكان، حماسه ای دیگر را به تاریخ ایران افزودند، هرگز افسانه نیستند. «محمد ابراهیم همتی» و یاران دریادل او ققنوسان خلیج فارس بودند و امروز از خون آنان، هزاران ققنوس سپید پوش دریادل، دل به آب های نیلگون خلیج فارسسپرده و همچنان با جان خویش از آن پاسداری می كنند.وی ادامه داد: در منطقه گیسکان روستای لرده دشتستان زنان این روستا با اندک جمعیت شکست سنگینی بر قشون انگلیس وارد کردند و یک اتفاق بزرگ ثبت شد.
آیت الله صفایی بوشهری این استان را خط مقاومت در برابر دشمنان متجاوز بیگانه دانست و خاطرنشان کرد: شناسنامه مردم استان بوشهر، دیانت، ولایتمداری، بیداری، رشادت، غیرت و حماسهآفرینی تا سرحد شهادت است.
نماینده ولیفقیه در استان بوشهر روحیه و رویه مردم استان بوشهر ضداستعماری استف گفت: بوشهر استان مقاومت و شناسنامه ضداستعماری ایران است.
امام جمعه بوشهر با تأکید بر تولید اثر فاخر در زمینه حماسه زنان لرده افزود: مشارکت همه اصحاب رسانه، هنرمندان و خبرنگاران در تولید آثار فاخر در زمینه زنان لرده یک ضرورت است.
در پی آغاز جنگ تحمیلی عراق با جمهوری اسلامی ایران، در روز ۷ آذر سال ۱۳۵۹ دلاوران دریادل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در یک عملیات غرورآفرین در خلیج فارس حماسه آفریدند و در نبردی «رو در رو» با بعثیها و انهدام ۱۱ واحد سطحی، تعدادی از ناوچههای موشکانداز «اوزا»ی دشمن را منهدم کردند.
عملیات مروارید یکی از عملیاتهای نیروی دریایی ایران در دفاع مقدس بود که با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش برای بمباران بندر «امالقصر» و دو سکوی نفتی مهم عراق، «البکر و الامیه» در ساحل اروندرود انجام شد. این عملیات تکمیلکننده دو عملیات پیشین بود که توسط «نیروی رزمی ۴۲۱» اجرا شده بود که آن دو عملیات به نامهای «اشکان» و «شهید صفری» معروف شدند.
گروه تکاوران دریایی عملیات، ساعت چهار و نیم صبح هفتم آذر ۵۹ عازم سکوی «البکر» شدند. گروه آنها هفت نفر بود و پس از استقرار بر اسکله، تبادل آتش گسترده میان رزمندهها و بعثیها صورت گرفت، اما سپس تعدادی از بعثیها فرار کردند و تعدادی نیز اسیر شدند که بخش جنوبی اسکله به تصرف این تکاوران دریایی درآمد و آنها مشغول «پاکسازی» اسکله شدند که در هنگام عملیات چندبار ناوچههای بعثی از دهانه «خور عبدالله» بیرون آمدند که ناوچه پیکان تعدادی از آنها را غرق کرد.
نبرد هوایی بین یگان هوایی ایران و عراق در آسمان جریان داشت و ناوچههای «پیکان» و «جوشن» پشتیبان تکاوران دریایی بودند تا نقشه انهدام دو اسکله «البکر و الامیه» را اجرا کنند و جنگندههای نیروی هوایی نیز به پشتیبانی ناوچههای پیکان و جوشن در موقع لزوم از پایگاه ششم شکاری بوشهر به پرواز درمیآمدند، در مدتی که تکاوران دریایی مشغول عملیات بر روی اسکله بودند، چندین بار نبرد دریایی و هوایی بین نیروهای ایرانی و بعثی انجام گرفت که یگان دریایی و هوایی صدام خسارت زیادی دید، اما در نهایت این نیروهای ایرانی بودند که در نبرد موفق ظاهر شدند.
در طول اجرای عملیات مروارید دوازده فروند از شناورهای نیروی دریایی صدام منهدم و سه فروند از آنها خسارات و صدمات کلی دید که شامل دو سوم نیروی دریایی ارتش بعث عراق بود و باقی مانده آنها تا پایان جنگ هیچ گاه جرات نکردند فراتر از دهانه خور عبدالله و اطراف جزیره «بوبیان» تردد کنند. همچنین تعداد ۱۱ فروند از هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی دشمن سرنگون شده و دهها تن از نیروهای دشمن کشته، زخمی و یا اسیر شدند. ماموریت نیروی هوایی ارتش که همانا باز نگهداشتن خطوط مواصلاتی دریایی خودی و بستن خطوط مواصلات دریایی دشمن بود، به طور کامل محقق شد.
در پی این عملیات، علاوه بر قطع صدور نفت از طریق پایانههای نفتی البکر و الامیه، بر اثر انهدام بخش اعظم توان دریایی ارتش بعثی عراق، تسلط دریایی ایران در منطقه خلیج فارس به طور کامل تحقق یافت و بنادر و جزایر و تاسیسات ایران تا پایان جنگ توسط یگانهای سطحی دریایی دشمن مورد تهدید قرار نگرفت. در مقابل در تمام این مدت راههای مواصلات دریایی دشمن مسدود شد و هیچ کشتی تجاری و نفتکش نتوانست به ساحل و بنادر آن تردد کند؛ لذا رژیم بعث عراق با مساعدت و همکاری کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، نیازمندیهای نظامی و غیر نظامی خود را تحت پرچم دیگر کشورها تا بنادر کشورهای جنوب خلیج فارس حمل و پس از تخلیه در بنادر آنها، از طریق زمین و با هزینه بالا به عراق منتقل میکرد.
درعملیات مروارید ناوچه همیشه جاویدان «پیکان» منهدم و فرمانده شجاع آن «محمدابراهیم همتی» همراه با همرزمانش در دل آبی خلیج فارس آرام گرفتند،
امیر دریادار «محمد ابراهیم همتی» که از به عنوان قهرمان عملیات مروارید یاد میکنند، در سال ۱۳۲۹ در سمنان متولد شد. او قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در جریان دوره ناوبری و فرماندهی کشتی در آلمان موفق به اخذ رتبه اول این دوره در بین دانشجویان ۷۰ کشور جهان شد. امیر همتی پس از بازگشت از آلمان، جهت تکمیل مهارتها و تخصصهای دریانوردی، مجددا به کشورهای سوئد و فرانسه اعزام شد و تا سال ۱۳۵۷ در آنجا مشغول تحصیل بود.
همزمان با تحصیل محمد ابراهیم در فرانسه، ناوچه پیکان به سفارش ایران در این کشور ساخته شد و شهید همتی با همین ناوچه به ایران بازگشت و تا روز شهادت در سمت فرمانده ناوچه مشغول به خدمت بود.
او پس از بازگشت به ایران، در منطقه دوم دریایی بوشهر مشغول خدمت شد و در حالیکه در زمان شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ در مرخصی به سر میبرد، به محض شنیدن خبر حمله ارتش بعث به ایران و با آگاهی از اینکه ارتش به وی نیاز دارد، شبانه با اتوبوس به شیراز و سپس به بوشهر محل خدمت خود مراجعه کرد. لذا روز هفتم آذر سال ۵۹، حماسهآفرینان قهرمان ناوچه پیکان و دیگر رزمندگان شجاع نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، با وارد کردن ضربات سنگین به نیروی دریایی دشمن، پیروزی درخشانی در نبرد عرصه دریا به دست آوردند و واحدهای دریایی دشمن را منهدم کردند.
این روز به پاس گرامیداشت فداکاریها و جانبازیهای رزمآوران قهرمان نیروی دریایی در کسب این پیروزی عظیم، به نام «روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران» نامگذاری شد. علیرغم اینکه در طول هشت سال دفاع مقدس، آبهای نیلگون خلیج فارس، بزرگترین نبردهای دریایی را به خود دیده است، اما همچنان از عملیات ناوچه پیکان موسوم به عملیات «مروارید» به عنوان بزرگترین نبرد دریایی خلیج فارس یاد میشود.
۳۴ نفر از دریادلان نیروی دریایی ارتش در این عملیات شهید شدند و دو خلبان نیروی هوایی ارتش به نامهای ستوان مفتخری و سروان روستا در آسمان خلیج فارس جاودانه شدند. فردای این روز، یک فروند هلی کوپتر نیروی دریایی به منطقه اعزام میشود تا بازماندگان عملیات روز قبل را چه ایرانی و چه عراقی از سطح آب جمع آوری کند.