امروز:
دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403
دسته: گفتگو
شنبه, 24 تیر 1402 11:15
   
    ایمیل
کد خبـر : 710

به مناسبت 25 تیرماه روزبهزیستی؛

سخن مردم : گفتگو ابوالفضل قاسمی- ۲۵تیرماه در کشورمان ایران" روز بهزیستی نامگذاری شده است،سازمانی كه مبنای به وجود آمدنش كمك به تأمین حداقل هزینه زندگی خانواده‌های نیازمند و بی‌سرپرست و ایجاد زمینه‌های مناسب برای خودکفایی آنان بوده است.

به گزارش سخن مردم : سازمان بهزیستی كشور، به موجب لایحه قانونی سال ۱۳۵۹ در جهت تحقق مفاد اصول ۳، ٢١ و ٢۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در زمینه تحقق عدالت اجتماعی تشكیل شده است.

 

برای آشنایی بیشتر با عملکرد اداره بهزیستی شهرستان دشتستان در بخش‌های مختلف و اقداماتی که برای جامعه هدف انجام شده است، گفت و گویی با جعفرکمالی رئیس اداره بهزیستی شهرستان دشتستان انجام داده‌ایم که شرح آن در ذیل می‌آید.

جعفرکمالی رئیس اداره بهزیستی شهرستان دشتستان می گوید در واقع بهزیستی، سازمانی فرهنگی، اجتماعی و امدادی است که به منظور گسترش رحمت الهی در جامعه و حفظ ارزش ها و کرامات والای انسانی، مجموعه خدماتی را ارائه می دهد.

بهزیستی برای کمک به قشرهای محروم و انسان هایی که بنا به دلایل محیطی، اجتماعی، اقتصادی و ارثی و نیز داشتن مشکلات جسمی، روانی، عاطفی، گرفتار مشکلات و دچار عدم تعادل شده اند، تأسیس شده است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دشتستان بیان نمود  بهزیستی در سه بخش، شامل حوزه امور فرهنگی و پیشگیری،  حوزه امور اجتماعی ، حوزه خدمات امور توانبخشی به نیازمندان و مدد جویان خدمات می دهد.

 

درخصوص خدمات بهزیستی درحوزه امور فرهنگی و پیشگیری بگوئید؟

 بهزیستی با تکیه بر مشارکت مردمی و همکاری سازمان ها، در راه گسترش خدمات توان بخشی، امدادی، بازپروری و کمک به تأمین حداقل نیازهای گروه های کم درآمدی که قادر به توانایی و خودکفایی اقتصادی نیستند، فعالیت می کند.

بهزیستی شهرستان دشتستان در حوزه فرهنگی و پیشگیری از معلولیت ها وآسیب های اجتماعی در سال ۱۴۰۱ دوره های آموزشی مختلفی اجرا نموده که تعدادی از دوره تا کنون در حال اجرا می باشند و تعداد ۲۸هزار۶۶۷ نفر در محلات و مدارس شهرستان در این دوره ها که شامل آموزش پیش از ازدواج،غربالگری اضطراب،پیشگیری از خودکشی،طرح خود مراقبتی،مهارتهای زندگی،مداخله در بلایای طبیعی،پیشگیری از اعتیاد،سنجش شنوایی و بینایی می باشد شرکت نمودند.

درخصوص خدمات بهزیستی درحوزه امور اجتماعی توضیح دهید؟

در حوزه امور اجتماعی، ۵۶۱ تماس با اورژانس اجتماعی این اداره در سال ۱۴۰۱ برقرار شده که همکاران در محل حضور پیدا نمودند ،۱۰۰ میلیون تومان بابت هزینه تحصیل فرزندان پرداخت گردیده است، اشتغال زنان سرپرست خانوار تحت عنوان گروههای همیار و تشکیل ۳ گروه و پرداخت ۲۶۰ میلیون تومان کمک بلاعوض جهت اشتغال گروهها وهمچنین ۲۶ کودک کار تحت حمایت بهزیستی بازتوان گردیده اند.

درخصوص خدمات بهزیستی درحوزه خدمات امور توانبخشی بفرمائید؟

درحوزه توانبخشی،حمایت از ورزشکاران معلول در حوزه cbr و مشارکت سایر نهادهای دولتی و تشکل های مردم نهاد، هزینه کاشت حلزون برای ۳۰ نفر معلول، هزینه مناسب سازی ۳۶ معلول، کلنگ احداث ۲۴ واحد مسکونی برای خانواده های با دو عضو معلول به بالا توسط خیرین مسکن ساز استان بوشهر،علاوه بر دو مرکز نگهداری سالمندان و بیماران اعصاب و روان مزمن ۳ مرکز آموزشی ویژه معلولان ذهنی آموزش پذیر در حال فعالیت هستند که ۹۹ نفر معلول در این مراکز در حال آموزش می باشند.

همچنین یک مرکز ویژه افراد کم شنوا و ناشنوا در حال فعالیت می باشد که با ظرفیت ۳۸ نفر معلول در حال آموزش تربیت شنیداری می باشد.

در خصوص حمایت بهزیستی در زمینه رشد جوانی جمعیت بگوئید؟

در خصوص رشد جوانی جمعیت، علاوه بر تبلیغات محیط و دوره های آموزشی در محلات و مساجد شهرستان این اداره اقدام به تامین جهیزیه برای خانواده های تحت حمایت نموده و همچنین خانواده های دارای فرزند ۲ قلو تا دهک ۷ درآمدی و خانواده های دارای فرزند ۳ قلو با هر دهک درآمدی تحت حمایت قرار داده و از کمک های مستمر این اداره بهره مند می باشند.

نقش رسانه ها دراطلاع رسانی چگونه است؟

رسانه‌ها می توانند با اطلاع رسانی درست، ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها بهزیستی را به مردم معرفی کنند و روشنگری‌های لازم را در ارائه خدمات، به جامعه ارائه دهند.

اضافه کردن نظر
نام

اشتراک گذاری : Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share