امروز:
دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403
دسته: گفتگو
دوشنبه, 18 ارديبهشت 1402 14:40
   
    ایمیل
کد خبـر : 359

سخن مردم: گفتگو حبیب قاسمی-مقام و منزلت معلم، یادآور جایگاه والای علم و معرفت و مقام والای معلم در تفکر دینی اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و شکوه و عظمت مردان و زنان فرهیخته‌ای است که در تاریخ پرافتخار این سرزمین، در حریم مقدس مدرسه و فضای آسمانی تعلیم و تربیت ،زیباترین جلوه‌های عشق و ایثار را به تصویر کشیده‌اند.

به گزارش سخن مردم::  ۱۲اردیبهشت ، روز معلم نام دارد تا هم یادی باشد برای منزلت مقام معلم و هم از رشادت های معلم تجلیل شود.

انتخاب استاد بهرام شفیعی به عنوان منتخب کشوری جشنواره طراحی سوال استاندارد دروس نهایی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱بهانه ای شد تا با ایشان به گفتگو بنشینیم:

سلام و خداقوت داریم خدمت شما معلم نمونه و پرتلاش، روز معلم  وکسب مقام متنخب کشوری درجشنواره طراحی سوال را خدمتتان تبریک عرض می کنیم.

لطفا خودتان را معرفی نمائید؟

سلام و عرض ادب و احترام دارم محضر خوانندگان هفته نامه مردم جنوب وپایگاه خبری سخن مردم، بهرام شفیعی هستم فرزند حیدر متولد ۱۳۴۹در روستای دشتی اسماعیل‌خانی از توابع بخش آب‌پخش  شهرستان دشتستان می‌باشم. سال اول ابتدایی را در این روستا به پایان رسانده و با مهاجرت به آب‌پخش تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در این شهر پشت سر گذاشتم. در سال ۱۳۶۵سرشار از عشق به این خاک و بوم، پایه سوم دبیرستان را به صورت نیمه رها کرده، به سوی جبهه حق علیه باطل راهی شدم. در خرداد ۱۳۶۶در بندر فاو ضمن انجام وظیفه و دفاع از کشور به عنوان یک بسیجی، در امتحانات خرداد نیز شرکت نموده و کلاس سوم را با موفقیت به پایان رساندم.

 سال ۱۳۶۷پس از قبولی در امتحانات نهایی خرداد و با حمله عراق به خرمشهر برای بار دوم به جبهه اعزام شدم که سرانجام با پذیرش قطعنامه ۵۹۸و پایان یافتن جنگ، سربلند از این پیروزی برای کنکور آماده ‌شدم.

در سال ۱۳۶۹در رشته‌ی دبیری تاریخ  به دانشگاه شهید چمران اهواز راه یافته، و در سال ۱۳۷۳فارغ‌التحصیل شده و در همان سال  تدریس و خدمت به جوانان شهرم در دبیرستان‌های آب پخش را آغاز نمودم.

در سال ۱۳۷۶لغایت سال‌های۱۳۸۲ و ۱۳۸۷به عنوان سرگروه تاریخ منطقه شبانکاره انتخاب که در همه این سال‌ها عنوان سرگروه برتر استانی را کسب نمودم.

در سال‌های ۱۳۸۳، ۱۳۸۴و ۱۳۸۷به عنوان سرگروه درس تاریخ استان بوشهرموفق به کسب عنوان مقام برتر سرگروه‌های درس تاریخ کشور شدم. ضمن این‌که در سال ۱۳۸۶اقدام به چاپ فصلنامه‌ی تخصصی تاریخ با عنوان «تموکن» از طرف گروه تاریخ استان نمودم.

در سال ۱۳۸۸به عنوان معلم نمونه منطقه شبانکاره شناخته شدم.

  در سال ۱۳۸۷بود که جهت ادامه تحصیل به دانشگاه آزاد شوشتر راه یافته و موفق به اخذ معدل ۱۸/۶۳ به عنوان دانشجوی رتبه دوم در رشته کارشناسی ارشد تاریخ ایران باستان فارغ‌التحصیل شدم که از آن سال تاکنون در دانشگاه آزاد گناوه مشغول به تدریس می‌باشم.

 تاکنون دو مقاله اینجانب در همایش علمی پژوهشی خلیج فارس( کیش) و تربت‌حیدریه پذیرش شده‌ است. یک مقاله در فصلنامه تخصصی رشد تاریخ، دو مقاله در فصلنامه کهن روزگار، دو مقاله در فصلنامه آبی اداره کل ارشاد استان بوشهر و چندین مقاله نیز در نشریه‌های محلی به چاپ رسانیده ام.

تاکنون در چه همایش ها یا مسابقات علمی شرکت نموده و مقام های کسب شده را برای خوانندگان بیان نمائید؟

در طول دوران تدریس بخاطر علاقمندی به دبیری در بیشتر فعالیت و مسابقات و جشنواره ها حضور داشتم و مقامها و رتبه های متعددی کسب نمودم.

- کسب مقام اول ساخت وسایل کمک آموزشی در منطقه شبانکاره در سال ۱۳۸۲

- کسب مقام اول ساخت وسایل کمک آموزشی در استان بوشهر در سال ۱۳۸۲

- کسب رتبه برتر به عنوان سرگروه  تاریخ در کشور در سالهای ۸۳ و ۸۴ و ۸۶ رتبه اول

- کسب رتبه مقاله برتر در همایش ارزشیابی مستمر در شهرستان تنگستان.

- کسب رتبه اول همایش بوشهر و خلیج فارس در سال ۱۳۸۵

- کسب مقام دوم سناریوی تدریس در استان بوشهر در سال ۱۳۸۷

- کسب رتبه اول طراحی و ساخت نرم افزار آزمون ساز در سال ۱۳۹۱

- کسب رتبه دوم  کشوری جشنواره تدریس درس تاریخ ۲ در کرمان در سال ۱۳۹۰

- کسب رتبه اول کشوری جشنواره طراحی سؤال تاریخ ایران و جهان  ۲ سوم انسانی در سال ۱۳۹۱

- کسب مقام برتر معلم فعال شهرستانی در شهرستان دشتستان در سال ۱۳۹۳

- انتخاب معلم نمونه استانی در سال ۱۳۹۴

- انتخاب عضو انجمن اولیا و مربیان سطح یک کشور در سال ۱۳۹۴

- کسب  عضوانجمن اولیا و مربیان برتر شهرستان دشتستان در سال ۱۳۹۵

- مقام دوم مسابقات فوتسال شهرستان دشتستان در سال ۱۳۹۷

- کسب رتبه اول استانی جشنواره الگوهای برتر تدریس در سال ۱۴۰۱

- کسب رتبه دوم کشوری  جشنواره الگوهای برتر تدریس در سال ۱۴۰۱

- رتبه اول کشوری جشنواره طراحی سؤال مفهومی درس تاریخ ۳ دوازدهم انسانی در مازندران سال ۱۴۰۲

٣_لطفا در مورد کسب مقام اول کشوری در طراحی سوالات نکاتی را بیان نمائید؟

جشنواره طراحی سوال مفهومی تاریخ در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲در تمام دروس در استان مازندران برگزار شد که در درس تاریخ اینجانب رتبه اول کشور را کسب نمودم.

لازم به ذکر است که در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۱۳۹۲نیز در جشنواره طراحی سوال تاریخ عنوان رتبه اول کشور را کسب نموده بودم.

به نظر شما یک سوال استاندارد چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

اولین نکته ای که در طراحی سوال استاندار باید در نظر گرفته شود  ویژگی های دانش آموزان از قبیل سطح سنی ، توانایی ها و استعدادها، پایه تحصیلی و ..... است.

نکته دوم اینکه بر اساس بارم بندی و بودجه بندی کتاب درسی صورت پذیرد .

نکته سوم باید تمام  اهداف آموزشی را در برگیرد.

نکته چهارم صورت سوال و مساله روشن، واضح و شیوا باشد .

مورد پنجم اینکه سوال طوری تهیه شود که به طور مستقیم به هدف مورد اندازه گیری مربوط باشد .

ششم اینکه سوالات از نظر آیین نگارش و رسم الخط واضح و مشخص باشد و    در آن علائم دستوری و نقطه گذاری دقیقا رعایت گردد .

مورد هفتم زمان مناسب پاسخگویی به هر سوال با توجه به قدرت متوسط دانش آموزان محاسبه و قید شود .

مورد هشتم در طراحی سوالات جدید و با توجه به نقش سوابق تحصیلی در کنکور به طراحی سوالات مفهومی توجه ویژه شود.

نهم اینکه در طراحی سوال سطوح مختلف ارزشیابی (آسان،متوسط بالا، متوسط پایین ، دشوار)مد نظر قرار گیرد .

دهم سوالات بایستی تمام فصول کتاب را به طور منطقی تحت پوشش قراردهد .

البته نکات دیگری هم وجود دارد که در اینجا به علت طولانی شدن مبحث صرف نظر می کنیم

به نظر شما طراحی سوالات چهار گزینه ای به تنها می تواند ملاک سنجش در آموزش باشد؟

خیر - در چون با طراحی سوالات چهارگزینه ای نمی توان تمام دانش آموزان را مورد سنجش قرار داد. به همین دلیل با تغییراتی که در کنکور سراسری به عمل آمد نقش امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی دانش اموزان نیز مورد توجه قرار گرفت و در کنکور  ۴۰۲ چهل درصد را به خود اختصاص داده است که در سالهای بعد میزان آن تا ۶۰درصد افزایش پیدا خواهد نمود.

چه توصیه ای به همکاران محترم فرهنگی جهت طراحی سوال دارید؟

من شاگر همه هستم که توصیه  ای به همکاران عزیز کنم اما همکاران سعی کنند براساس تدریس خود سوال طرح کنند و از سوالات همکاران دیگر استفاده نکنند چون هر کلاس و منطقه شرایط خاص خود را دارند و در ضمن اصول طراحی سوال امتحانی که در بالا اشاره شد را رعایت کنند.

نقش رسانه ها را در اطلاع رسانی چگونه می بینید؟

خوب رسانه همیشه و در همه زمینه ها نقش پررنگی دارد. در زمینه آموزش نیز رسانه ها می توانند در پیشبرد اهداف آموزشی تأثیر بسزایی داشته باشند.

به نظر شما چه رسانه هایی می توانند در حوزه تخصصی خود که انتشار خبر و اطلاع رسانی دقیق است موفق باشند؟

نشریه ها(شامل روزنامه، هفته نامه و ماهنامه) و همچنین فضای مجازی می توانند نقش پررنگی در این زمینه و همچنین به طور کلی آموزش در زمینه های مختلف داشته باشند.

سخن پایانی؟

از شما مدیرمسئول هفته نامه مردم جنوب وپایگاه خبری سخن مردم که به حقیر و به طور کلی آموزش لطف داشتید و همواره به عنوان یک نشریه فرهنگی آموزشی در مدت فعالیت در این زمینه فعال بوده و اهمیت می دادید، کمال تشکر و قدردانی را دارم. و در پایان این موفقیت را به تمام شهدای سرزمینم و معلمان فداکار بویژه دشتستان و آب پخش نگین سبز استان بوشهر تقدیم می کنم.

مجددا انتخاب شایسته ی شما را به عنوان منتخب کشوری تبریک عرض می کنیم و بابت اینکه وقتتون رو در اختیار ما قرار دادید بینهایت سپاسگزاریم.

اضافه کردن نظر
نام

نظرات ثبت شده
علی بحرینی 1402-02-18 18:31
سلام و درود ادب. خدا قوت استاد شفیعی بزرگوار. ان شاءالله همیشه موفق و سربلند و تندرست باشید.
اشتراک گذاری : Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share