امروز:
دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403
دسته: گفتگو
یکشنبه, 17 ارديبهشت 1402 16:10
   
    ایمیل
کد خبـر : 355

گفتگوی اختصاصی سخن مردم با حسن عباسی معلم نمونه دشتستانی به مناسبت روز معلم؛

سخن مردم: گفتگو ابوالفضل قاسمی-مقام و منزلت معلم، یادآور جایگاه والای علم و معرفت و مقام والای معلم در تفکر دینی اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و شکوه و عظمت مردان و زنان فرهیخته‌ای است که در تاریخ پرافتخار این سرزمین، در حریم مقدس مدرسه و فضای آسمانی تعلیم و تربیت ،زیباترین جلوه‌های عشق و ایثار را به تصویر کشیده‌اند.

به گزارش سخن مردم: هر ساله روز ۱۲اردیبهشت را به نام روز معلم نامگذاری کردند تا هم یادی باشد برای منزلت مقام معلم و هم از رشادت های معلم تجلیل شود.

در این هفته هر ساله معلمانی با کسب امتیازات و توانمندی های که دارند به عنوان معلم نمونه استانی و شهرستانی معرفی می شوند.

انتخاب آقای حسن عباسی به عنوان معلم نمونه شهرستانی در سال ۱۴۰۲ بهانه ای شد تا با ایشان به گفتگو بنشینیم:

سلام و خداقوت داریم خدمت شما معلم نمونه و پرتلاش، روز معلم  را خدمتتان تبریک عرض می کنیم.

بانام و یاد خدای بزرگ سبحان ،ابتدا درود می فرستم به پیشگاه مقدس منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود و همچنین ارواح پاک و طیبه همه ی شهدای والامقام کشور عزیزمان و همچنین سلام و عرض ادب و احترام دارم محضر خوانندگان هفته نامه مردم جنوب وپایگاه خبری سخن مردم

 آغاز هفته گرامیداشت مقام ‌معلم را به همگان بخصوص همکاران عزیز و ارجمندم در سراسر کشور تبریک و تهنیت عرض می کنم.از ابراز لطف و عنایت شما هم صمیمانه سپاسگزارم.

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

حسن عباسی هستم متولد شهر برازجان دارای مدرک لیسانس تربیت بدنی و علوم ورزشی، شاغل در آموزش و پرورش دشتستان واکنون دردبیرستان طالقانی برازجان متوسطه دومُ متوسطه اول ادب دهقاید وهنرستان دارالفنون برازجان مشغول به خدمت هستم.

بفرمایید چند سال سابقه خدمت دارید و در چه رشته ای فعالیت آموزشی داشتید؟

دارای ۲۵ سال خدمت، ۱۲سال خدمت در اداره تربیت بدنی سابق ، ورزش و جوانان فعلی در بخش اداری و ۱۳ سال در آموزش و پرورش شهرستان دشتستان در بخش تدریس و آموزش هستم.

سوابق علمی‌ ـ آموزشی و اجرایی خود را بیان کنید.

 از سال ۷۸ الی ۸۹ با سمت هاي جانشین اداره ، مسئول امور فني ، روابط عمومي ، امین اموال اداره، خزانه دار ۱۴ هیات ورزشي، رئیس هیات معین اداره در تخصیص اعتبارات  ورزشي، سرپرست مجموعه ورزشي تختي برازجان ، مسئول سالن هاي ورزشي، بازرس اداره کل تربیت بدنی استان، کارمند نمونه اداره بمدت ۴ سال ، کارپرداز و مسئول دبیرخانه، رئیس هیات دوچرخه سواري و دبیر هیات ورزش های همگاني شهرستان دشتستان بمدت ۴ سال

مدیر استخرهاي روباز و سرپوشیده برازجان ، کارشناس هیات هاي ورزشي ، نماينده اداره در جلسات فرمانداري ، دبیر همايش پیاده روي ۸۰ هزار نفري غدير پخش زنده شبكه ۳ ، هفت سال عضو هیات پزشكي ورزشی ، مسئول برگزاي جشنواره ورزشي کارکنان دولت بمدت ۶ سال

سرپرست کاروان اعزامي ورزشكاران استان به مرقد حضرت امام بمدت دو سال ، موسس باشگاه ورزشی بهمن برازجان ، مسئول مهمانسراي اداره و خوابگاه ورزشكاران ، ورزشكارباشگاههاي پرسپولیس،شاهین و توحید ، ورزشكار تیمهاي منتخب دانش آموزي در کشور ، داور لیگ هاي فوتبال و فوتسال کشوري

موسس، مدير و ريیس هیات مديره موسسه نام آوران  بهمن برازجان ، مسئول انجمن فوتسال دانش آموزي شهرستان و استان بوشهر، مسئول انجمن طناورز شهرستان ، مسئول امور مالی و روابط عمومی  ، کمیته های داوران ،  جوانان و استعدادیابی ، فوتسال و مسابقات هیات فوتبال دشتستان از سال ۷۸ تاکنون

نماينده سازمان لیگ فوتسال ايران، ناظر و نماينده هیات فوتبال استان بوشهر، مربي ، مدير و سرپرست باشگاه ورزشي توحید ،مسئول تربیت بدني پايگاه مقاومت شهدای بسیج ، مسئول اجرايي تربیت بدني سپاه دشتستان ، ورزشي نويس ودبیر صفحه ورزشي هفته نامه های  محلی استان بوشهر،عضو کارگروه نظارت و اشتغال شهرستان، کارمند نمونه اداره تربیت بدنی بمدت ۴ سال، انتخاب معلم نمونه شهرستاني طی دو دوره ، مسئول روابط عمومی هیئت کوهنوردی استان ، موسس هنرستان غیردولتي پسرانه تربیت بدني ، دارای مقام برتر  کشوري در اجراي درس تربیت بدني و الگوی برتر تدریس ، گذراندن بالغ بر سه هزار ساعت کلاس ضمن خدمت

متولي برگزاري اولین دوره فوتبال محلات شهر ، مسئول انجمن اولیا و مربیان، عضو کمیته تخصصی جشنواره تولید محتوای درس تربیت بدنی ، نماينده معلمان، ناظر و نماینده اداره در آزمونهاي داخلي و سراسري از سال ۹۲تاکنون ، داراي بیش از ۴۰۰ تقديرنامه استاني و کشوري

/محل خدمت وظیفه واحد لجستیک خاتم الانبیاء تهران ، قضایی سپاه اهواز و حوزه نمايندگي ولي فقیه سپاه دشتستان ، عقیدتي سیاسي ) که حسب نیاز سازمان ، سه ماه اضافه خدمت افتخاري  داشتم/عضو هیئت عزاداری حضرت علی اکبر/ عضو گروه جهادی شهدای بسیج/ چهار سال فرمانده بسیج دانش آموزي/ عضو بسیج فرهنگیان/ عضو شوراي پايگاههای مقاومت/فعال ورزشي ، فرهنگي و اجتماعي ، همكاري همه جانبه با ستاد مقابله با کرونا

در حرفه معلمی خود تاکنون چه کارهای شاخصی انجام داده اید که به نظر خودتان برای حوزه یادگیری و آموزش مفید و مؤثر بوده است؟

زمانی که در دبستان سعدی برازجان در دو شیفت مشغول به خدمت بودم خلاء یک زمین چمن مصنوعی را احساس می کردم.

باتوجه به جمعیت ۸۴۰ نفری و دارا بودن فضای لازم در آن مدرسه ، احداث چمن را یک ضرورت دیدم بنابر این تلاش خود را بکار گرفتم و از طریق مدیران وقت مدرسه ،  کارشناس مسئول تربیت بدنی آموزش و پرورش دشتستان ، معاونت تربیت بدنی و سلامت و رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی اداره کل آموزش و پرورش استان و فرمانداری شهرستان آن را پیگیری نمودم تا اینکه الحمدلله مورد موافقت قرار گرفت و از محل اعتبارات استانی این مهم محقق شد و هم اکنون مورد استفاده دانش آموزان قرار می گیرد.

جا دارد از همه عزیزان بخصوص مدیران وقت مدرسه سعدی که حمایت و کمک کردند تا این امر صورت پذیرد مجددا تشکر و قدردانی نمایم.

در دوران بیماری کرونا و شرایط سخت آموزش ، تولید محتوای الکترونیکی داشته ام که در امر تدریس در فضای مجازی و آموزش غیر حضوری در مدرسه مورد استفاده قرار گرفت.

دلایل موفقیت خود را چه می دانید؟

عشق و علاقه ، جدیت و پشتکار ، تعهد و وجدان کاری ، داشتن روحیه جهادی در کارهای خویش ، وقت شناسی و سخت کوشی ، هدف گذاری ، بکارگیری خلاقیت ، عزت نفس در کار ، تکریم بزرگان در حوزه های علمی ، تربیتی ، فرهنگی و ورزشی ، استفاده و بهره گیری از تجارب پیشکسوتان در حوزه های مختلف در جهت پیشبرد اهداف سازمانی.

طی سال های خدمت چه عناوین و افتخاراتی کسب کردید؟

طی ۲۵ سال خدمت خود ، در هفته دولت (طرح شهید رجایی ) چهار بار از سوی اداره تربیت بدنی و دو بار هم از سوی اداره آموزش و پرورش شهرستان دشتستان بعنوان کارمند و معلم نمونه شهرستانی انتخاب شده ام.

دارای عناوین برتر کشوری در اجرای درس تربیت بدنی و الگوی برتر تدریس بوده و در حوزه ورزش دانش آموزی نیز دارای عناوین برتر و متعددی در سطح استان و شهرستان می باشم.

اگر به گذشته برگردید باز هم شغل معلمی را انتخاب می کنید و اگر نتوانید این شغل را انتخاب کنید چه شغلی را انتخاب می کنید؟

معلمی شغل نیست ، عشق است و علاقه تاکنون چندین دفعه در محافل مختلف از من پرسیده شده که آیا از شغلتان راضی هستید ؟ گفتم :همین قدر بگویم که اگر به عقب باز گردم حتما همین شغل را انتخاب خواهم کرد و افتخار می کنم که یک معلم هستم و چه حس خوبی دارد که نردبانی هستم برای پیشرفت افراد جامعه و این زیبایی شغل یک معلم است.

بسیار خوشحالم که در جامعه فرهنگیان کشور حضور داشته و مشغول به کارهستم.

خاطره ای از دوره معلمی خود تعریف کنید؟

خاطرات که در واقع خیلی زیاد هست،تعلیم و تربیت و معلمی سراسر خاطره هست.

 سال ۹۶ پس از آنکه تیم دبستان سعدی در رشته والیبال قهرمان استان شد ، می بایست راهی مسابقات کشوری در شهر تبریز شود.

من مربی تیم بودم وبرابر دستورالعمل مسابقات حتما هم می بایست دو بازیکن پایه چهارمی را در لیست ۱۲ نفره داشته و در زمان برگزاری بازیها الزاما یکی از آنان در ارنج اصلی تیم قرار گیرد.

بنا به دلایلی دست به یک ریسک بزرگ و در واقع کاملا خطرناک زده و با یک بازیکن پایه چهارمی بنام آقای کیارش باقری که به اصرار و تشویق خودم ایشان را از فوتبال به والیبال آوردم بالاخره راهی تبریز شدیم.

باید گفت چنانچه در یک مسابقه این بازیکن مصدوم می شد چون جایگزین نداشت دیگه آن بازی تعطیل و هیچ استثنایی هم وجود نداشت.

درصورت استفاده از بازیکن دیگری هم در هر شرایطی تیم را بازنده می کردند و صد البته خدا را شکر که آقا کیارش در هفت بازی تیم ما بسیار خوب ظاهر شد و هیچ اتفاق خاصی پیش نیامد ضمن اینکه وی از بهترین تیم بود که در یک بازی از سوی استعدادیاب تیم ملی مورد تجلیل قرار گرفت. 

این پسر خوب و خوش اخلاق هم اکنون عضو باشگاه آرمان و سال گذشته نیز به اردوی انتخابی تیم ملی هم دعوت گردیده است.

خاطره دیگر اینکه یکی از دانش آموزان فارغ التحصیل با مراجعه به من اظهار داشتند که آقا در درس شما برای من تکماده زده اند و تاکنون چنین چیزی را نه شنیده ام و نه مشاهده کردم. الان چون دارم می روم دانشکده افسری نیاز مبرم به نمره تربیت بدنی دارم و خواهش می کنم اگر امکان داره برایم کاری کنید، چون بحث شغلی و آینده ایشان مهم بود یکبار دیگر از وی آزمون گرفتم و بهش ۱۷ دادم.

به نظر شما یک معلم خوب چه شاخص هایی باید داشته باشد؟

هر معلمی در درجه اول باید به این شغل شریف علاقه داشته و به آن عشق بورزد. دنبال دانش افزایی و به روز باشد. دارای آگاهی علمی خوبی باشد.

 معلم باید ارتباط خوب و موثری با دانش آموزان والدین وهمچنین همکاران خود داشته باشد این کار باعث می شود که معلمان با یکدیگر همفکری کنند و از دانش و روشهای آموزشی یکدیگر بهرمند شوند، با اولیاء هم در جریان مسائل و مشکلات قرار گیرند و با همکاری یکدیگر امر تعلیم و تربیت را پیش ببرند و دانش آموزان نیز بیشتر می فهنمد که چگونه عمل کنند.

همچنین طرح درس داشته و قبل از شروع كلاس هدف خود را از ارائه محتوی درس مشخص ‌سازد.

دانش آموزان را از هدف آموزشی خود آگاه و مطلع سازد.

روش تدریس خود را متناسب با محتوای درسی انتخاب کند و از یک روش تکراری استفاده نکند.

آرامش ، تعادل و توازن در کلاس را برقرار و به تفاوتهای فردی توجه نماید.

 هنگام تدریس با صدای یکنواخت صحبت نکند و ضمن تماس چشمی با دانش آموزان خود از آنان توضیح بخواهد و آنها را در ارائه درس مشارکت دهد.

گرانبها ترین هدیه ای که در روز معلم تا کنون دریافت کردید چه بوده است؟

سال ۹۶ و در هفته گرامیداشت مقام معلم ، دریافت یک شاخه گل مصنوعی و ساده همراه با یک دل نوشته از یک دانش آموز یتیم در جمع دیگر هم کلاسی های خود که هر کدام هدایای ارزشمندتری در دست داشتند. چون یک فرد عاطفی هستم آنجا بود که بغض گلویم را گرفت و اشک را در چشمانم جاری ساخت.

اغراق نباشد ، آن هدیه واقعا نزد من هدیه ی خوب ، گرانبها و ارزشمندی بود.

رفتار شما نسبت به دانش آموزان و نحوه برقراری ارتباط با آن ها چگونه است؟

به آنها احترام میگذارم و دوستشان دارم و همین امر باعث میشود که ارتباط و تعامل خوبی برقرار شود

این مورد کمک خوبی به کلاس داری و تدریس می نماید.

بسیاری از دانش آموزان معلم ورزش را امین خودشان می دانند و پیش آن درد دل و مشکلات شخصی خویش را بیان می کنند ماهم با دلسوزی و مهربانی سعی در رفع مشکلات آنها می کنیم

هرگز شاگردان خود را بخاطر اشتباه و یا سهل انگاری مورد سرزنش یا تنبیه بدنی قرار نداده ام.

فضای کلاس و آموزش را برای دانش آموزان جذاب می کنم.

لبخند در کلاس و هنگام کار را در همه حال دارم و این خود باعث م یشود تا دانش آموز احساس خوبی نسبت به کلاس و معلم خود داشته باشد.

گاهی اوقات به آنان مسئولیت میدم تا روحیه کار و مسئولیت پذیری در آنها تقویت و بارور شود.

اولین روز مدرسه را چگونه شروع می کنید؟

نه تنها در اولین روز بلکه در تمامی روز و حتی در شروع هر ساعت کلاسی کار خود را با نام و یاد خداوند بزرگ آغاز میکنم و مدد میجویم از خالق یکتا تا در همه حال یار و یاورم باشد و سال تحصیلی را بدون هیچ مشکل و یا اتفاق  خاصی به پایان برسانم.

هم چنین در اولین جلسه  درخصوص اهمیت ورزش ، نقش و جایگاه آن درزندگی سخن می گویم. اینکه ورزش درزندگی سالم چه تاثیراتی دارد.

بنحوی صحبت میکنم که آنان را مشتاق به درس تربیت بدنی نمایم، هرچندکه دانش آموزان ساعت درس ورزش را نسبت به تمام دروس بیشتر دوست دارند. همچنین مطالب و نکات لازم را در خصوص شیوه تدریس ، نحوه آموزش و نمره درسی را در طول سال تحصیلی برای دانش آموزان گوشزد و بر آن تاکید می نمایم.

در امرآموزش چه مسائلی می تواند مانع پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گردد؟

موانع پیشرفت تحصیلی دانش آموز بیشتر مربوط به خودش می شود.

گاها هیچ مشکل خانوادگی ندارند خیلی هم مطالعه می کنند لیکن چون روش را نمیدانند ، یاد نمیگیرند و در این بین باید شیوه مطالعه کردن و حل مسئله را یاد گرفته و بلد باشند.

نوع روابط اجتماعی ، نداشتن خواب کافی ، عدم تمرکز و دقت لازم هم قطعا میتواند مانع پیشرفت یک دانش آموز شود.

البته باید گفت که معلم ، خانواده و جامعه میتوانند در رفع مشکلات و موانع در جهت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نقش و تاثیرات فراوانی داشته باشند.

برای سایرهمکاران چه توصیه ای داریدتا در کار تدریس وارتباط با دانش آموزان موفق باشند؟

ارتباط و تعامل بسیار خوب در راستای آموزش ، تعلیم و تربیت ، روش تدریس درست ، ایجاد خلاقیت ، آشنایی دانش آموزان با مهارتهای زندگی ، مشارکت دادن دانش آموزان در پرسش و پاسخ ،خوشرویی و همچنین توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان

مهمترین شاخص هایی که شما را معلم نمونه کرد بیان کنید.

حضور در کارگاههای متعدد آموزشی و دانش افزایی ، ساخت ابزار آموزشی و تولید محتوا ، مشارکت در انجام امورات مدرسه ، داشتن فعالیتهای فوق برنامه ، کسب عناوین برتر ورزشی ، داشتن طرح درس ، کلاسهای ضمن خدمت ، عضو شورا و انجمن اولیاء و مربیان مدرسه ، از همه مهمتر عشق ، علاقه ، تعهد و وجدان کاری

سخن پایانی؟

این سال تحصیلی هم به پایان رسید،سال های دیگری خواهد آمد و خواهد گذشت، مثل سال هایی که آمد و گذشت.

صحبتی که با دانش آموزان داشته و دوست دارم گه گاهی به آن بیاندیشنداین است که در زندگی خودشان بدنبال شناخت ها باشند. شناختی که از جاده علم و عقل عبور می کند.

شناختی که در نهایت آنان را به عشق ، سرزندگی و تعالی رهنمون خواهد ساخت.

دانش آموزان عزیزم این را سرلوحه کارخودقراردهند که شکست آغاز و راهی به سوی موفقیت است و همیشه سعی کنند یک گام ازموفقیت جلوتر باشند تا بتوانند به هدف خود برسند.

زندگی ناهمواری های زیادی خواهد داشت، هرگز دست از کار نکشند و امید خود را از دست ندهند، توکل بر خداوند بی همتا و قادر متعال ، قطعا راهگشاه خواهد بود.

مجددا انتخاب شایسته ی شما را به عنوان معلم نمونه  تبریک عرض می کنیم و بابت اینکه وقتتون رو در اختیار ما قرار دادید بینهایت سپاسگزاریم.

من هم تشکر و قدردانی و عرض خداقوت دارم از شما و مدیر محترم پایگاه خبری سخن مردم و هفته نامه مردم جنوب به جهت فعالیت بسیار خوب در امر اطلاع رسانی ، پوشش اخبار و رویدادهای شهرستان و اینکه فرصتی فراهم کردید تا در خدمت شما باشم.

از همه همکاران محترم ، خانواده عزیزم و سایر کسانی که به انحاء مختلف کمک نمودند تا این موفقیت و عنوان کسب شود تشکر می کنم.

 

اضافه کردن نظر
نام

نظرات ثبت شده
Guest 1402-02-17 23:27
سلام برادر حسن عباسی یک فرد بسیجی وانقلابی تبریک عرض میکنم وهمیشه موفق باشه
اشتراک گذاری : Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share