امروز:
جمعه, 27 مهر 1403
دسته: یاداشت
سه شنبه, 10 مهر 1403 18:43
   
    ایمیل
کد خبـر : 2070

حبیب قاسمیسخن مردم:سید حسن نصرالله روحانی و سیاستمدار شیعه لبنانی، سومین دبیرکل حزب‌الله لبنان بود که او را سید مقاومت نامیده و به دلیل مقاومت و پیروزی‌های چندباره در برابر اسرائیل، به عنوان محبوب‌ترین شخصیت یا رهبر در جهان عرب و اسلام و قدرتمندترین رهبرِ جهان عرب و خاورمیانه معرفی کرده اند. سید حسن نصرالله که چندین بار از سوی نیروهای اسرائیلی مورد سوء قصد قرار گرفته روز جمعه 6 مهر سال 1403 در پی بمباران ضاحیه در جنوب لبنان توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.


جنگ روانی مقابل صهیونیست‌ها برای کم کردن قدرت و قوت آنها، کاری است که آنها را عموما در مقابل محور مقاومت بازنده کرده است. برگ برنده‌ای که محور مقاومت همواره در مقابله با رژیم از آن استفاده می‌کرد، در کنار انجام عملیات و استفاده از قوای نظامی، تکیه برهمین موضوع بود. سیدحسن نصرالله این کار را به هوشمندانه‌ترین شکل ممکن انجام می‌داد.
دبیرکل حزب‌الله لبنان به خوبی مهارت داشت که در اوج درگیری‌ها و فشارهایی که از سمت رژیم متوجه لبنان و محور مقاومت بود، صحبت‌هایی را مطرح کند که روحیه دشمن را تضعیف کند و ‌انگیزه دوباره‌ای برای محور مقاومت باشد تا درگیری را ادامه دهد.
سیدحسن نصرالله، رسانه را به خوبی می‌شناخت. الفاظی که او در صحبت‌های خود استفاده می‌کرد به سرعت وارد ادبیات سیاسی کشورهای حامی مقاومت و ازجمله ایران می‌شد. آخرین سخنرانی سیدحسن نصرالله بعد از انفجار پیجرها در لبنان را می‌توان نقطه اوج این هنرنمایی رسانه‌ای سیدحسن نصرالله دانست.
او تلاش نکرد ضربه‌ای که به حزب‌الله وارد شده را کتمان کند اما در ادامه تاکید کرد که با وجود این حملات، جبهه لبنان متوقف نخواهد شد و حمایتش را از غزه و کرانه باختری متوقف نخواهد کرد. این صحبت‌ها منش و رویه سیدحسن نصرالله از زمانی بود که به‌عنوان دبیرکل حزب‌الله لبنان انتخاب شد.حالا از سید برای همه ما فایل‌های سخنرانی آتشینش و عبارات معجزه‌گر و حماسی‌اش باقی مانده‌ است که تک‌تک آنها را می‌توان در محفل‌های رسانه‌ای مورد بحث و بررسی قرار داد. به بهانه شهادت جانسوز سیدمقاومت در جمعه سیاه ضاحیه برخی از عبارات او که تمام رسانه‌های جهان را تحت تأثیر خود قرار داد، بررسی کردیم. اغراق نیست اگر بگوییم سخنرانی‌های سیدحسن نصرالله مهم‌ترین رسانه مقاومت بود.
سیدحسن نصرالله در اولین سخنرانی خود و بعد از انتخاب به‌عنوان دبیرکل حزب‌الله لبنان، از ادامه پیدا کردن راه حزب‌الله لبنان گفت: «شهادت سیدعباس موسوی، دلیل سطح رشد و بالندگی راه حزب‌الله در لبنان است و دلیل سطح بالای خلوصش در راه اهداف الهی است و دلیل سطح بالای همبستگی فرماندهی با نیروهای خود است و دلیل سطح بالای از خودگذشتگی بی‌مرز و دلیل سطح بالای حضور میدانی است و دلیل سطح بالای وفاداری به مقاومت و مردم است و آغاز تحول بزرگ روحی و معنوی و جهادی است که برای قاتل او باورپذیر نیست.» نصرالله در سخنرانی که بعد از شهادت اسماعیل هنیه می‌کند، درحالی‌که تقریبا این سوال بزرگ در ذهن افکار عمومی محور مقاومت و ایران وجود داشت که ایران و مقاومت چطور پاسخ خواهد داد و درحالی‌که حتی اسرائیل نیز هراس داشت ایران چه پاسخی خواهد داد، به این موضوع اشاره کرد که پاسخ به ترور هنیه آرام، آرام و به‌تدریج خواهد بود.
نصرالله در این سخنرانی، استراتژی محور مقاومت را به نحوی بیان می‌کند که مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد. نصرالله در مورد اینکه چطور به ترور اسرائیل پاسخ داده خواهد شد، گفت: «شوی، شوی... یواش، یواش.» او در این سخنرانی به دو زبان صحبت می‌کند و از لفظی فارسی استفاده می‌کند. عبارتی که به سرعت در فضای سیاسی مورد توجه افکار عمومی قرار می‌گیرد.

اضافه کردن نظر
نام

اشتراک گذاری : Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share