امروز:
پنج شنبه, 29 شهریور 1403
دسته: مشروح اخبار
سه شنبه, 15 فروردين 1402 11:42
   
    ایمیل
کد خبـر : 221

سخن مردم: ابوالفضل قاسمی- رونمایی از تندیس خیام نیشابوری ریاضیدان، ستاره‌شناس، فیلسوف، و شاعر ایرانی سه شنبه 15 فروردین ماه با حضور امام جمعه دشتستان، معاون فرماندار، شهرداربرازجان، ،مدیرآموزش وپرورش دشتستان ،شاعران ونویسندگان برگزارشد.

 

به گزارش سخن مردم:مرتضی قدوسی شهرداربرازجان هدف از نام گذاری و ساخت این تندیس را ترویج زندگی ایرانی و اسلامی بیان نمود وافزود: برجسته سازی مفاخر و مشاهیر ایرانی  می تواند باعث ترویج زندگی ایرانی و اسلامی درجامعه شود.

وی با بیان اینکه مفاخر می توانند الگو باشند اظهارداشت: شخصیت هایی که در قرون گذشته باتمام کمبود ها مسیر علم را دنبال کردند و پیشرفت علمی داشتند می توانند الگو های جامعه ما ازکودکی تا میانسالی باشند.

قدوسی بااشاره به نامگذاری میادین شهرافزود: میدان حافظ و۹دی  یکی از نقاط عطف تاریخ کشورمان در عصر معاصر است.

شهرداربرازجان افزود: تندیس خیام نیشابوری با اعتبار ۶۰۰میلیون تومان و به ارتفاع ۶متر ساخته شده است وما با نیت برجسته سازی این شاعر و فیلسوف برای الگو برداری جامعه، این میدان را به نام این شاعرنام گذاری کرده ایم.

وی اضافه نمود:این تندیس به مدت شش ماه توسط هنرمند دشتستانی فرهاد بحرینی که دارای مقام های کشوری در ساخت مجسمه است ساخته شده است.

شهردار برازجان بااشاره به مفاهیمی که دراین تندیس بکاربرده شده است تصریح نمود:سیارات در دست تندیس خیام نشانگر منجم بودن ، مشبک های هندسی  بکاررفته در پایه این تندیس وفنداسیون بیان کننده ریاضی دان بودن و شعری که در پایه آن نوشته شده "این قافله عمر عجب می گذرد" نیز نشان ازشاعر بودن خیام نیشابوری است.

براساس این گزارش؛ عمر خیام با نام اصلی غیاث‌الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری ریاضیدان، ستاره‌شناس، فیلسوف، و شاعر ایرانی قرن دوازدهم میلادی بود. خیام به عنوان یکی از تأثیرگذارترین دانشمندان قرون وسطی به شمار می‌رود. او رسالات متعددی در مورد فیزیک مکانیک، جغرافی، کانی‌شناسی و اخترشناسی نوشت.

 

 

 

اضافه کردن نظر
نام

اشتراک گذاری : Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share Bookmark and Share